* جاذبه های گردشگری ایران*

معرفی مناطق دیدنی و آثار تاریخی و ...

* جاذبه های گردشگری ایران*

معرفی مناطق دیدنی و آثار تاریخی و ...

روستای زوارم

روستای زوارم در 28 کیلومتری جنوب غربی شهرستان شیروان واقع شده است که به معنای دره بهشت می باشد. بیش از صد سال قبل ناصرالدین شاه قاجاربا کاروانی از این نقطه گذشت که اعتمادالسلطنه نیز همراهش بود و ر سفرنامه اش زوارم را دره ارم معرفی کرده و نوشته بو دهکده ای است معتبر که از غریب و بومی400خانوار سکنه داردو هوای آن در کمال خوبی میباشد.....

موقعیت وتاریخچه روستای زوارم

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان با مختصات جغرافیایی57ذرجه و 44 درجه طول شزقی و 37 درجه و 19دقیقه شمالی،و در 28 کیلومتری شمال غربی شیروان و 83 کیلومتری بجنورد قرار دارد.

این روستا از شمال به روستاهای شیرآباد و  ورقی، از جنوب به روستاهای مشهدطرقی و قرینانلو و شخری،از شرق به روستای بزآباد و از غرب به روستاهای قزل حصار و باداملق محدود میشود.

کوه تمغ در سه کیلومتری جنوب غربی و کوه شفلی در 3 کیلومتری جنوب شرقی  روستا واقع شده اند.

روستای کوهپاییه ای زوارم از سطح دریا1300متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن معتدل کوهستانی است.میانگین بارندگی سالانه آن 179میلی متر گزارش شده است.رود خانه نسبتا پرآبی در میان این روستا جریان دارد.روستای زوارم قدمتی 700 ساله دارد. و در گذشته مرکز خان نشین منطقه بوده است. از جمله حاکمان و خوانین معروف آن می توان به الهیار خان مین باشی ،شاهرخ خان(از حاکمان شیروان)،مرتضی بیک و شاهپور خان نگهبان اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری روستای زوارم

از جاذبه های گردشگری این روستا میتوان به امام زاده بنداربن عیسی،قزلر قلعه،اوچ دوشی که از سه چشمه کنار هم تشکیل شده است،یخدان و آبشار،چشمه های پر آب در منطقه شخری، مناطق جقرالنگ، دو چشمه، قایتار چشمه،و قرمز چشمه اشاره کرد.

گیاهان دارویی که در روستای زوارم یافت می شود:

انواع گیاهان طبی و خوراکی نظیر: کاسنی، گون، کمای زیره،کاکوتی، ساری گل و ... می توان اشاره کرد.

با آرزوی داشتن تعطیلاتی خوب در روستای زوارم. 

 

 منبع : وبلاگ روستای زوارم  نوشته : محمد اسفیدانی